نمایش همه

مهم ترین دلایل سوختن مایکروفر

علت سوختن مایکروفر

 مایکروفرها امروزه یکی از مهم ترین لوازم برقی آشپزخانه‌ها به حساب می‌آیند که با پختن غذاهای متنوع، به جذابیت بالایی دست پیدا کرده‌اند. اما این دستگاه‌ها نیز همیشه در کنترل و اراده شما نیستند و گاهی اوقات شما را در کارهای آشپزخانه کمک می‌کنند. یکی از ایراداتی که دستگاه‌های مایکروفر ممکن است پیدا کنند، سوختن فیوز آنها است؛ که البته ریشه در ایمنی دستگاه و اهمیتی دارد که برای سلامت دستگاه و کاربران قائل شده است. نمایندگی تعمیرات وستینگهاوس با کمک تیم با تجربه خود در این مقاله به طور کامل راه کار های جلوگیری و علت های سوختن مایکروفر شما را آموزش داده است.

[irp posts=”3209″]

دلیل اصلی سوختن فیوز مایکروفر

سوختن فیوز مایکروفر دلایل مختلفی دارد. ولی ما در اینجا می‌خواهیم شما را با مهم‌ترین دلایل آن آشنا کنیم. توجه داشته باشیدکه سه قطعۀ اصلی در مایکروفر وجود دارند که در صورت بروز اختلال در هر یک از آنها فیوز مایکروفر می‌سوزد تا اختلال آنها به کل مدار دستگاه و سایر قطعات آن سرایت نکند.

قطعات مؤثر در سوختن فیوز مایکروفر

سه قطعه در مایکروفر هستند که هر یک وظیفه مهم و اساسی را بر عهده دارند و در صورت خراب شدن منجر به سوختن فیوز مایکروفر نیز می‌شوند. این سه قطعه به ترتیب عبارتند از:

  1. دیود مایکروفر
  2. خازن مایکروفر
  3. لامپ مگنترون مایکروفر 

نقش دیود مایکروفر در سوختن فیوز

دیود یکی از اصلی‌ترین قطعات مایکروفر است که هر گونه اختلال در آن می‌تواند باعث سوخته شدن فیوز مایکروفر شود. دیود به کمک خازن، برق شهر را به ولتاژ ضروری برای دستگاه مایکروفر تبدیل می‌کند. برق شهر ضمن عبور از مسیر ترانس افزاینده و گذر از خازن و دیود به مگنترون دستگاه می‌رسد. دیود جریان ورودی به دستگاه را یک‌سویه می‌کند و برق متناوب را به برق مستقیم تبدیل می‌نماید. 

برای بررسی دیود آسیب دیده توجه داشته باشید که اگر دیود سوخته باشد، دستگاه روشن می‌شود اما غذا را گرم نمی‌کند. ضمن این که دستگاه اتصالی می‌کند، و صدای خاصی از خود تولید می‌کند و به طور ناگهانی خاموش می‌شود. 

برای تعمیر این نوع فیوز سوخته، ابتدا برق دستگاه را قطع کنید و با رعایت تمامی نکات ایمنی، آن را باز نمایید. پس از اطمینان از خالی بودن کامل خازن، قطعه دیود را عوض نمایید و پس از کار گذاشتن فیوز جدید، استفاده از دستگاه را ادامه دهید.

نقش خازن مایکروفر در سوختن فیوز

بروز هر گونه اختلال در عملکرد خازن یا سوختن آن، دلیل دیگر سوختن فیوز مایکروویو است. خازن نیز یکی دیگر از مهم‌ترین قطعات دستگاه مایکروفر است که وظیفۀ ذخیره سازی برق ورودی به دستگاه را بر عهده دارد. زمانی که مایکروفر آغاز به کار می‌کند، خازن با آزاد کردن برق می‌تواند به گرم شدن و ایجاد امواج مایکروفر از لامپ مگنترون کمک کند. در مسیر رسیدن برق به لامپ مگنترون، خازن یکی از حساس ترین وظایف را بر عهده دارد.

برای بررسی خازن و عیب یابی سوختن یا سالم بودن آن، بهتر است از یک تعمیرکار متخصص با مهارت کافی دعوت به کمک نمایید. چرا که خازن حتی در زمان قطع بودن برق دستگاه نیز برق زیادی را در خود ذخیره دارد و اگر نکات ایمنی در مورد تماس با آن رعایت نشود، خطر جدی شما را تهدید خواهد کرد. ولی به عنوان عیب یابی کلی و بررسی نشانه های خرابی خازن در مایکروفر، به این موارد اشاره می‌کنیم:

  1. یکی از نشانه‌های خراب شدن خازن مایکروفر این است که در زمان روشن شدن دستگاه، تایمر کار می‌کند، اما گرم نمی‌شود.
  2. بروز اختلال در خازن با سر و صدای زیاد دستگاه مایکروفر همراه است.
  3. در زمان خراب شدن خازن، از دستگاه مایکروفر دود خارج می‌شود و بوی سوختگی به مشام می‌رسد. 

عوامل دیگر سوختن فیوز مایکروفر

گذشته از مواردی که در بالا اشاره شد، عوامل دیگری نیز هستند که در صورت وقوع هر یک از آنها نیز فیوز مایکروفر خواهد سوخت به این عوامل توجه داشته باشید:

اگر میکروسوئیچ دستگاه مایکروفر و فن خنک کنندۀ آن خراب شوند، می‌توانند باعث سوختن فیوز دستگاه شوند.

بروز یک مورد اتصال کوتاه به دلیل سیم کشی داخلی و یا در برد الکترونیکی دستگاه نیز باعث سوختن فیوز مایکروفر می‌شود.

[irp posts=”3382″]

سخن پایانی

فیوز یک قطعه ایجاد کنندۀ شرایط ایمن در دستگاه مایکروفر است که با سوختن خود از ایجاد مشکل برای کل دستگاه جلوگیری به عمل می‌آورد. لذا در زمان سوختن فیوز، نخست به فکر رفع علت آن باشید و سپس فیوز دستگاه را عوض کنید تا مشکل سوختگی فیوز دستگاه مایکروفر دوباره تکرار نشود.

هر چقدر هم که احساس می‌کنید انسان فنی و دست به آچاری هستید، برای عیب یابی و یا تعمیر و تعویض قطعات مایکروفر خودسرانه اقدام نکنید. چون این کار علاوه بر گسترش خسارت های مالی، می‌تواند سبب بروز خسارت جانی هم بشود. در این خصوص میتوانید با نمایندگی تعمیرات وستینگهاوس تماس بگیرید تا در کوتاه ترین زمان مشکل دستگاه شما را حل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *