نمایش همه

مهم ترین دلیل یکسره کار کردن یخچال فریزر و راه حل آن

یکسره کار کردن یخچال وستینگهاوس

در این مقاله قصد داریم در مورد علت های ایجاد مشکل یکسره کار کردن یخچال و همچنین روش های رفع این مشکل صحبت کنیم.

این روز ها در هر خانه ای حداقل یک یخچال وجود دارد و همانطور که در جریان هستید، یک وسیله پرکاربردی برای خانه و آشپزخانه می باشد بنابراین باید برای مراقبت و نگهداری از آن بسیار کوشا باشید. به دلیل این که این وسیله برقی دائما در حال کار کردن است، با مشکلات بسیاری رو به رو می شود که برخی از آن ها را در مقاله های پیشین برایتان بیان کردیم.

ابتدای مقاله این نکته را هم یادآوری کنیم که در صورت نیاز به تعمیر و بررسی تخصصی و حضوری یخچال فریزر برند وستینگهاوس به کمک احتیاج داشتید، می توانید با نمایندگی تعمیرات یخچال وستینگهاوس در تهران تماس بگیرید.

11 دلیل برای یکسره کار کردن یخچال

همانطور که پیشتر گفتیم، یخچال فریزر از آن دسته وسایلی است که در صورتی که هر مشکل یا اختلالی در عملکرد آن پیش بیاید، مشکلات زیادی به دنبال دارد. حالا در ادامه قصد داریم در مورد یکی از مشکلات رایجی که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد، صحبت کنیم؛ یعنی : دلیل یکسره کار کردن یخچال.

و البته در ادامه  11 دلیل برای یکسره کار کردن یخچال را با هم بررسی خواهیم کرد.

اما پرسشی که پیش می‌آید این است که چه فاکتور‌هایی سبب می‌شوند یخچال از کار بایستد یا علت یکسره کار کردن یخچال فریزر چه می‌تواند باشد؟ یا دلیل یکسره شدن موتور یخچال فریزر چیست؟

یخچال فریزرها اجزای مختلفی داشته و این قطعات در کنار یکدیگر روند خنک سازی یخچال را انجام می دهند. در صورتی که به درستی کار خود را انجام ندهند و به هر دلیل دچار اختلال شوند، در بعضی مواقع شاهد یکسره کار کردن یخچال و خاموش نشدن کمپرسور آن خواهید بود که نیازمند سرویس می‌باشد.

[irp posts=”3183″]

قرار دادن یخچال در جای نامناسب

اولین علت یکسره کار کردن یخچال فریزر که می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم، قرار دادن یخچال در جای نامناسب است. پیشنهاد ما این است که دستگاه را با فاصله‌ای از وسایلی که از خود گرما ساطع می‌کنند مثل آبگرمکن و اجاق گاز قرار دهید. این نکته هم حائز اهمیت است که یخچال نباید روبروی آفتاب قرار بگیرد. این شرایط سبب می‌شود که دستگاه برای خنک نگه داشتن خود به صورت مداوم کار کند؛ مخصوصا در فصولی که گرما بیش‌تر است.

نکته بعدی جهت انتخاب محل مناسب برای دستگاه، رعایت فاصله یخچال با دیوار است؛ یخچال فریزر باید در فاصله ای از دیوار قرار گیرد تا کمپرسور بتواند به راحتی گرما را به محیط بیرون بدهد.

قرار دادن یخچال در جای نامناسب

خرابی موتور(کمپرسور)

علت بعدی که می تواند دلیلی برای یکسره کار کردن یخچال باشد، خرابی موتور یا همان کمپرسور یخچال است. موتور یخچال وظیفه فشرده سازی گاز دستگاه را بر عهده دارد و با متراکم سازی آن موجب گردش گاز داخل لوله‌های کندانسور یا مدار دستگاه می‌شود. در نتیجه محفظه یخچال فریزر سرد می شود. در این چرخه، زمانی که دمای محفظه داخلی به حالت مطلوب و تنظیم شده برسد، برد الکترونیکی به کمپرسور فرمان قطع می دهد؛ اما در صورتی که کمپرسور خراب شود، نتواند فرمان برد را دریافت کند و یا سنسور اتوماتیک کردن عملکردش به هر دلیلی خراب شده باشد، موتور یخچال به طور مستمر کار می کند. یکسره کار کردن یخچال در دراز مدت صدمات جبران ناپذیری به قطعات داخلی یخچال می رساند.

کم بودن گاز یخچال علتی برای یکسره کار کردن یخچال

علت دیگر یکسره کار کردن یخچال، کم بودن گاز یخچال است. روند سردسازی یخچال توسط گاز شیمیایی انجام می شود که تحت فرآیند‌هایی مانند میعان و تبخیر قرار می‌گیرد و گرمای موجود در یخچال را جذب می کند. در نتیجه دمای داخلی یخچال پایین می آید.

در صورتی که مقدار این گاز در یخچال فریزر کاهش یابد، عملکرد سردسازی به مشکل می خورد و در نتیجه قطعات دیگر این کاهش را باید جبران کنند. در این حالت کمپرسور برای رساندن دمای محفظه به مقدار تنظیم شده، ممکن است به صورت یکسره کار کند.

لوله های انتقال گاز از کمپرسور تا اواپراتور ادامه داشته و سوراخ شدن این لوله ها باعث کاهش حجم گاز داخل یخچال می شود؛ تمیز کردن و از بین بردن برفک با استفاده از وسایل نوک تیز، ضربه خوردن یخچال در حین جابجایی و … می توانند دلایلی برای سوراخ شدن لوله ها شوند.

کم بودن گاز یخچال علتی برای یکسره کار کردن یخچال

خرابی یا ایراد در تایمر دیفراست

وظیفه اصلی این تایمر، فعال کردن دیفراست یا سیستم برفک زدایی در یخچال است. تایمر، یک ساعت موتور محور است که عمل یخ زدایی و خنک سازی را انجام می‌دهد. اگر این چرخه دچار اشکال شود، ما شاهد این خواهیم بود که یخچال به صورت مداوم کار خواهد کرد. از موارد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، خرابی المنت این تایمر می‌باشد. اگر این المنت کار خود را انجام ندهد، چرخه یخ زدایی شکسته شده و باعث جمع شدن برفک در یخچال می‌شود. در این حالت کمپرسور باید یکسره کار کند تا قادر باشد سرمای آن را تامین سازد.

کثیفی کندانسور و کویل‌ های آن

کندانسور از قطعات مهم در یخچال به شمار است که نام چگالنده را نیز به خود اختصاص داده است. این قطعه حکم مبدل حرارتی را در یخچال فریزر ایفا می کند. وجود چربی و کثیفی روی کندانسور و کویل‌های آن مانع تبادل درست حرارت شده و در نتیجه گرما به درستی به بیرون منتقل نمی شود. این قطعه در قسمت پشتی یخچال شما و به شکل لوله‌هایی ریز(به صورت موازی) قابل مشاهده است. بهتر است برای جلوگیری از این مشکل، کندانسور را به صورت ماهانه تمیز کرده و از عدم وجود کثیفی و چربی روی آن اطمینان حاصل فرمایید.

کثیفی کندانسور و کویل‌ های آن

خرابی لاستیک و بسته نشدن درب یخچال

علت دیگر برای یکسره کار کردن یخچال و فریزر، خرابی لاستیک و بسته نشدن درب یخچال خواهد بود. در واقع این لاستیک در نقش یک محافظ عمل می‌کند تا هوا از فضای داخلی یخچال به بیرون منتقل نشده و نیز هوای بیرون به داخل آن نفوذ نکند. در صورتی که لاستیک دور درب خراب شده و درب یخچال به درستی بسته نشود، کمپرسور یخچال محیط بیرون را نیز جزو محفظه داخلی یخچال حساب کرده و بیشتر کار  می کند تا آن محل را نیز خنک کند.

برای جلوگیری از این مشکل بهتر است لاستیک دور درب را به ص.رت دوره ای تمیز کنید تا وجود آلودگی و کثیفی باعث نشود که فاصله‌ای بین درب و لاستیک هنگام بسته شدن ایجاد شود. همچنین اگر به دنبال این هستید که بدانید واقعاً علت یکسره کار کردن یخچال شما، خراب شدن لاستیک است یا خیر از تست کاغذ A4 استفاده کنید. برای این کار یه کاغذ یا اسکناس نو را طوری که نصف آن بیرون باشد روی درب قرار داده و آن را ببندید. اگر به راحتی توانستید کاغذ را بیرون بکشید، نشانه خراب شدن لاستیک است و باید برای تعویض لاستیک سریع‌تر اقدام کنید.

خرابی ترموستات

دلیل بعدی برای یکسره کار کردن موتور یخچال و اتومات نشدن آن، وجود اختلال و خرابی در ترموستات است. ترموستات در یخچال فریزر وظیفه اندازه گیری دمای داخلی را بر عهده دارد. در صورتی که دمای داخلی از مقدار تعیین شده توسط کاربر بیشتر یا کمتر اندازه گیری شود، این اطلاعات توسط ترموستات به برد انتقال داده شده و برد به قطعات دیگر دستور کار کردن یا قطع شدن را صادر می کند.

در صورتی که ترموستات خراب باشد، دمای داخل محفظه به درستی اندازه گیری نمی شود و این مورد باعث یکسره کار کردن یخچال خواهد شد.

خرابی ترموستات

خرابی برد الکترونیکی

همانطور که در بخش های قبلی هم به این موضوع اشاره کردیم، برد الکترونیکی مانند مغز دستگاه است و برای عملکرد درست یخچال به قطعات مختلف دستور استارت یا توقف کارکرد را می دهد. حالا فرض کنید برد الکترونیکی به هر دلیل خراب شده و از کار افتاده باشد؛ چه اتفاقی می افتد؟ قاعدتا دیگر نمی تواند به درستی عملکرد خود را ارائه دهد. 

نتیجه این خرابی، یکسره کار کردن یخچال نیز می تواند باشد. چرا که دیگر نمی تواند داده های دریافتی را تحلیل و دستورات مناسب با داده ها را به قطعات دیگر منتقل کند.

باز و بسته شدن مداوم درب یخچال

شاید عجیب باشد اما باز و بسته شدن مداوم درب یخچال نیز می تواند دلیلی برای یکسره کار کردن کمپرسور یخچال باشد. اگر درب یخچال را به صورت مداوم باز و بسته کنید، دمای بیرون مدام به داخل یخچال منتقل می شود؛ در نتیجه کمپرسور برای جبران سرمای از دست رفته و انتقال آن به بیرون از محفظه مجبور است به صورت یکسره و مداوم کار کند.

هم به این دلیل و هم به دلایل دیگر، سعی کنید درب یخچال را خیلی باز و بسته نکنید.

باز و بسته شدن مداوم درب یخچال

تنظیم درجه یخچال روی دمای نامناسب

یکی از دلایل رایجی که باعث متوقف نشدن کمپرسور و کار کردن مداوم آن می شود، تنظیم درجه یخچال روی دمای نامناسب است. شما باید با توجه به فصل، دمای محیط، مقدار مواد غذایی داخل یخچال و موارد مشابه، دمای درستی برای محفظه یخچال تعیین کنید. در غیر این صورت به مشکلی مانند یکسره کار کردن یخچال برخواهید خورد.

برای تنظیم درست درجه می توانید از دفترچه راهنمای یخچال فریزر خود نیز کمک بگیرید. در حالت کلی و در اکثر مواقع دمای یخچال +3 و یا +4 و همچنین دمای فریزر بین -18 تا -20 تنظیم می شود.

خرابی فن یخچال

وجود اختلال و خرابی در فن یخچال و عملکرد آن نیز عاملی برای یکسره کار کردن یخچال و اتومات نشدن کمپرسور آن است. فن در یخچال وظیفه دارد تا زمانی که دمای یخچال یا فریزر از حالت تنظیم شده بالاتر رود، به کمک کمپرسور آید و دمای داخلی را سریعتر به مقدار معین برساند. در صورتی که فن خراب باشد و خصوصا اگر این اتفاق در فصل گرم اتفاق افتد، قطعا با یکسره کار کردن یخچال مواجه می شوید.

خرابی فن یخچال

مدت زمانی که کمپرسور یخچال باید کار کند، چقدر است؟

در مورد اتوماتیک کردن یخچال در زیر به مطالبی اشاره شده است.

  1. مدت زمانی که یخچال شما نیاز به استراحت دارد به برند و مدل آن دستگاه بستگی دارد.
  2. به طور معمول مقدار زمانی که از یخچال برای عملکرد آن باید انتظار داشته باشیم بین 35 تا 85 درصد از یک روز کامل می‌باشد.
  3. در ساعات دیگر یک شبانه روز، یخچال با اتوماتیک کردن به خود استراحت می‌دهد.
  4. به طور میانگین برای یخچالی که در حال کار است، بهتر است به مدت 30 دقیقه یک بار اتوماتیک کند.
  5. اگر یخچالی قدیمی دارید و عمل اتوماتیک را انجام نمی‌دهد، ممکن است در قسمت جایخی آن، برفک وجود داشته باشد.
  6. نقطه مقابل آن اگر مدل یخچال شما جدید است و نمی‌تواند اتوماتیک کند، در بخش بدنه دستگاه شاهد قطرات آب خواهید بود.

نکته 1: اتوماتیک کردن یخچال این امکان را به دستگاه می‌دهد تا برای لحظات یا حتی ساعاتی استراحت نماید.

نکته 2: اگر به تازگی یخچال فریزری خریدای کرده اید و مشاهده می کنید که موتور آن در بازه زمانی 48 ساعته به صورت مکرر در حال کار کردن است، اصلا جای نگرانی نیست چون طی این مدت زمان درون دستگاه خنک سازی می شود و یک امر طبیعی را پیش رو خواهید داشت.

[irp posts=”2736″]

مدت زمانی که کمپرسور یخچال باید کار کند، چقدر است؟

چه عواملی باعث اتومات نشدن فریزر می شوند؟

در این بخش تصمیم داریم تا برخی از این علت های مهم و اساسی را برایتان شرح بدهیم تا این گونه بدانید که در شرایط مهم و حساس چه کاری انجام بدهید. تمام مطالب در هر بخش مفید می باشند و عمده ترین ان ها به شرح زیر می باشند:

  • در نظر داشته باشید که مبادا این وسیله سرمایشی را در جایی تعبیه کنید که نور خورشید به آن می تابد.
  • فضا و محیط اطرافی که یخچال فریزر در آن قرار دارد، از حالت نرمال و طبیعی گرم تر می باشد.
  • از آن جایی که وظیفه این وسیله جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی است، در نتیجه اگر خوراکی داغ یا گرمی را درون آن بگذاریم باعث علت فوق می شود.
  • نباید اجازه بدهید که درب وسیله به ترتیب باز و بسته شود چون این کار کاملا اشتباهی است.

نتیجه گیری

البته این مورد را هم فراموش نکنید که علت یکسره کار کردن یخچال ممکن است به علت نشتی آن و پایین بودن گاز مبرد برای سرد کردن فضای درونی فریزر باشد. تمامی موارد فوق و علت‌ های بیان شده را به خاطر بسپارید و واقف شدید که وسیله برقی شما با هر برندی که باشد در زمان عیب یابی و تعمیر کردن دقت فراوان می خواهد و نباید به اصطلاح بی گدار به آب بزنید. به دلیل وجود مشکلات اقتصادی فراوانی که دامن گیر همه افراد است نباید بدون داشتن آگاهی یا افزایش اطلاعاتتان در این حوزه به تعمیر کردن چنین وسیله مهمی بپردازید. در بخش آخر در موراد مکانیکی و فنی خرابی را به صورت اختصار نام بردیم. نباید این گزینه ها را نیز دست کم گرفت و در مواقع نیاز از کسانی که علم این رشته را دارند باید کمک بگیرید. امیدواریم با مطالعه کامل این مقاله به خوبی دریافته باشید که چرا در برخی از مواقع یخچال به صورت مداوم کار می کند و از طرفی دیگر راه ها کار ها و ترفند های لازم را به شما آموزش دادیم. می توانید برای خواندن مقالات دیگر به صفحه تعمیر تخصصی یخچال وستنیگهاوس مراجعه کنید.

سوالات متداول

مدت زمان کار کردن موتور یخچال فریزر به طور معمول چقدر است؟

همانطور که در مقاله هم به آن اشاره کردیم، بستگی به مدل و برند دستگاه شما دارد؛ اما به طور معمول 30 الی 45 دقیقه کار کرده و 10 الی 15 دقیقه از کار می ایستد.

خرابی اواپراتور نیز باعث یکسره کار کردن یخچال می شود؟

بله! خرابی اواپراتور نیز می تواند دلیلی برای یکسره کار کردن یخچال فریزر باشد.

اگر یخچال مداوم کار کند اما داخل محفظه گرم باشد، مشکل از چیست؟

در این حالت احتمالا گاز یخچال تمام شده است.

2 دیدگاه ها

  1. هادی ناصری گفت:

    سلام دلیل اینکه هوای یخچال خنک نمیکنه مواد غذایی چیه و چه کاری باید انجام بدیم ممنون میشم راهنماییم کنید ؟

    • admin گفت:

      سلام دوست عزیز
      علت های زیادی که باعث میشوند یخچال خنک نکنه مثل
      کثیف بودن کویل‌های کندانسور
      کارنکردن فن یخچال
      کارنکرده موتور فن اواپوراتور
      ایراد داشتن رله‌ی استارت

      شما با تماس با شماره 22225007-021 میتوانید با کارشناسان ما ارتباط بگیرید و در صورت نیاز تعمیرکار اعزام میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *