نمایش همه

راهنمای کامل تنظیم دمای یخچال در تابستان و زمستان

درجه یخچال در تابستان وستینگهاوس

یکی از پرسش‌های متعددی که در ابتدای هر فصل در مورد یخچال فریزرهای خانگی مطرح می شود، چگونگی تنظیم دمای یخچال است. این پرسش ساده نقش بسیار زیادی در تعیین طول عمر یخچال فریزر شما دارد. تنظیم مناسب و انتخاب درست درجه یخچال در تابستان با توجه به دمای محیط جزو چالش هایی است که کاربران یخچال فریزر با آن روبرو می شوند. یخچال فریزرها از آن دسته وسایلی هستند که به صورت روزانه با آن سروکار دارید و علی الخصوص در فصل تابستان به دلیل دمای زیاد هوا و نیاز شما به مواد غذایی خنک احتیاج دارید که دمای یخچال را متناسب تنظیم کرده تا بتوانید از دستگاه خود به صورت بهینه استفاده کنید.

اما سوال اصلی این است که دمای مناسب برای یخچال در فصل تابستان چند درجه است؟ درجه یخچال در تابستان را روی چند تنظیم کنیم؟ درجه مناسب برای یخچال در فصول گرم چقدر باشد تا به دستگاه هم فشار وارد نشود؟

نمایندگی تعمیرات وستینگهاوس همراه با تیم مجرب و با تجربه خود این مقاله را طراحی کرده تا مشکل شما در کوتاه ترین مدت حل شود. پس برای اینکه چالش تنظیم درست درجه یخچال در تابستان را برای همیشه حل نمایید، تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

[irp posts=”2796″]

تنظیم دمای یخچال در تابستان و زمستان

  1. دمای یخچال در تابستان و زمستان باید تغییر کند
  2. دمای بهینه یخچال در  برندها و مدل های مختلف آنها متفاوت است
  3. قطعاتی که در یخچال ها کار تنظیم دما را انجام می دهند با هم تفاوت دارند 
  4. بنابراین در زمان خرید هر نوع یخچال فریزر جدید، رویه تنظیم دمای آن را بر اساس موارد قید شده در دفترچه راهنمای یخچال انجام دهید؛ نه بر اساس یخچال قبلی خودتان

چگونگی تنظیم دما در یخچال فریزر های قدیمی و جدید

ماهیت تنظیم دما برای تمام مدل های یخچال فریزر یکی است و تنها تفاوت بین آن ها، نحوه تنظیم درجه دماست. برای مثال در یخچال فریزرهای قدیمی برای تنظیم دمای داخلی یک ولوم چرخشی تعبیه شده که با استفاده از ترموستات، کار می کند. این در حالیست که مدلهای جدید یخچال فریزرها مجهز به برد الکترونیکی هستند و برای تنظیم دما کافیست از دکمه های روی برد استفاده کنید.

چگونگی تنظیم دما در یخچال فریزر های قدیمی و جدید

پس به طور کلی فرایند تنظیم دما در یخچال فریزرها به سه روش انجام می‌شود:

روش اول: استفاده از ولوم چرخشی که در یخچال های غیر دیجیتالی و مدل های قدیمی

روی ولوم های چرخشی اعداد 0 تا 7 حک شده است؛ در مورد یخچال فریزرهایی که از ولوم چرخشی برای کاهش دمای درون یخچال استفاده می‌شود، باید آن را به سمت اعداد بزرگ‌تر بچرخانید. در واقع در این نوع یخچال ها هر چه عدد ولوم بزرگ‌تر باشد، نشان دهنده خنک‌تر شدن یخچال است و فضای داخل یخچال را سردتر می‌کند.

یعنی اگر نشان را روی 0 قرار دهید، یخچال خاموش شده و اگر روی 7 قرار دهید، دمای داخل محفظه به کمترین و یردترنی حالت خود می رسد. بهترین درجه برای این مدل یخچال ها در تابستان، 4 و در زمستان، 2 یا 3 است.

روش دوم: استفاده از تنظیم کننده کشویی در مدلهای دیگری از یخچال فریزرها

تنظیم کننده های کشویی نیز طرز کاری مشابه ولوم های چرخشی دارند. معمولا هر چه نشان به سمت راست حرکت کند، دمای یخچال سردتر می شود. بهترین درجه برای این مدل یخچال فریزرها این است که نشان را روی حالت وسط نگه دارید و اگر نیاز به دمای بالاتر تر یا پایین تر داشتید، آن را مقداری به چپ یا راست جابجا نمایید.

روش سوم: با استفاده از صفحه نمایشگر که در یخچال های دیجیتالی و جدیدتر

اما در یخچال هایی که دمای آنها از طریق تنظیم صفحه نمایش تنظیم می شود، به این نکته توجه داشته باشید که با کاهش عدد نمایش داده شده بر روی صفحه نمایشگر، دمای یخچال نیز کاهش پیدا می‌کند. معمولاً در این نوع یخچال‌ها از دکمۀ Fridge استفاده می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید دمای یخچال فریزر خود را تغییر دهید. 

[irp posts=”3183″]

دمای مناسب برای یخچال فریزر در فصل تابستان

در فصل تابستان که دمای محیط آشپزخانه بالا است، باید دمای یخچال فریزر خود را به این ترتیب  تنظیم کنید:

  1. در فصل تابستان دمای یخچال باید بین ۲ تا ۵ درجه در نظر گرفته شود که دمای بهینۀ این بازه ۴ درجه است.
  2. بهتر است در فصول گرم تر، یا در بازۀ پیک گرمایی و یا اقلیم های گرم تر دمای یخچال را روی 3 درجه تنظیم کنید.
  3. برای یخچال هایی که به وسیله ولوم تنظیم می شوند، بهتر است در فصل گرم دما بر روی عدد ۴ تنظیم شود.
  4. در یخچال های دیجیتالی، در فصل گرم سال دمای فریزر را روی منهای ۲۰ درجه تنظیم کنید.

دمای مناسب برای یخچال فریزر در فصل زمستان 

  1. در فصل زمستان یخچال های ترموستاتی را بر روی درجه 2 تنظیم کنید
  2. یخچال های دیجیتالی در فصل زمستان بهتر است در دمای 3 یا 4 درجه تنظیم شوند
  3. فریزرهای دیجیتالی در فصل سرد سال روی دمای منفی ۱۷ تنظیم شوند

دمای مناسب برای یخچال فریزر در فصل زمستان 

عوامل مؤثر جانبی برای تنظیم دمای یخچال

بعد از صحبت در مورد تنظیم درجه یخچال وقت آن رسیده است که در مورد عواملی صحبت کنیم که به طور مستقیم روی دمای داخلی یخچال تاثیر گذاشته و عملکرد آن را دچار مشکل می کند. در زیر لیستی از این موارد را می توانید ببینید:

  • یخچال فریزر را کنار وسایلی که گرما تولید می کنند، مانند اجاق گاز، آبگرمکن و …، تا حد امکان قرار ندهید. 
  • خیلی بهتر است که یخچال فریزر خود را در محلی قرار ندهید که امکان تابش مستقیم نور آفتاب بر آن وجود داشته باشد. برای مثال از قرار دادن دستگاه در بهارخواب یا کنار پنجره های آفتابگیر اجتناب کنید.
  • فاصله یخچال را با دیوار حفظ کنید. کمپرسور برای انتقال گرمای خود به هوای بیرون، نیاز به فضای کافی دارد. در صورتی که موتور نتواند گرمای اضافی را با هوای بیرون تبادل کند، این گرما دوباره به داخل یخچال برگردانده شده و به عملکرد دستگاه آسیب می رساند.

نقش تنظیم بهینه دمای یخچال فریزر در کیفیت نگهداری مواد غذایی

توجه داشته باشید که دمای هر طبقه از یخچال فریزر با سایر طبقات آن متفاوت است. از این رو در انتخاب محل مناسب برای مواد غذایی خود دقت داشته باشید و هر یک را بر اساس میزان سرمایش مورد نیاز در یخچال قرار دهید. برای این منظور توجه شما را به نکات زیر جلب می‌کنیم:

  1. باکتری های بیماری زا در دمای بالاتر از 4 درجه رشد می کنند و امکان زندگی دارند
  2. دمای مناسب برای یخچال را زیر 4 درجه و بالای 2 درجه انتخاب کنید
  3. دمای مناسب برای قسمت سبزیجات و میوه های تازه تا ۱۰ درجه سانتیگراد مجاز است

نقش تنظیم بهینه دمای یخچال فریزر در کیفیت نگهداری مواد غذایی

چرا تنظیم دمای یخچال فریزر اهمیت دارد؟

  1. عدم تنظیم درست دمای یخچال فریزر باعث افزایش مصرف انرژی دستگاه می شود
  2. تنظیم درجه نامتناسب با فصل، باعث بروز خطا در عملکرد موتور یخچال شده و استهلاک آن را افزایش می‌دهد
  3. احتمال فاسد شدن مواد غذایی در یخچال را افزایش می‌دهد
  4. می‌تواند باعث انجماد یخ در داخل فریزر شود

چرا تنظیم دمای یخچال فریزر اهمیت دارد؟

سخن پایانی

هر چه تجربه و اطلاعات شما در زمینه چگونگی تنظیم دمای یخچال در فصول مختلف سال افزایش پیدا کند، به افزایش کیفیت مواد غذایی و ماندگاری آنها کمک می‌شود. همچنین به منظور راندمان بهتر یخچال و کیفیت و ماندگاری بهتر مواد غذایی، پیشنهاد می کنیم که مواد غذایی مختلف را در محل‌های خاصی از یخچال که برای آنها مناسب است نگهداری کنید. به عنوان مثال برای مایعات، قوطی‌های سس و آبلیمو، میوه‌ها و سبزیجات و نان و فرآورده های نشاسته‌ای و غذاهای مانده از قبل، طبقات مختلفی از یخچال را در نظر بگیرید و همواره از یک چیدمان دائمی، منظم و ثابت پیروی کنید.  گذشته از تمامی مطالبی که در بالا گفته شد، با توجه به برند و مدل یخچال فریزری که در خانه دارید، به دفترچه راهنمای آنها مراجعه کنید. در صورت حل نشدن مشکل با تعمیر یخچال وستینگهاوس تماس بگیرید.

سوالات متداول

در صورتی که دمای تنظیم شده با دمای داخل محفظه یکی نباشد، مشکل از کجاست؟

در این حالت احتمالا مشکل از قطعات داخلیست؛ فقط این نکته را در نظر بگیرید که رسیدن دمای یخچال به درجه ی تنظیم شده توسط شما حداقل 5 ساعت زمان می برد.

چرا دمای قسممت های مختلف یخچال یا فریزر با هم متفاوت است؟

این مورد نشان از سلامت یخچال یا فریزر شماست. از هریک از قسمت های یخچال فریزر برای نگهداری مواد غذایی خاصی استفاده کنید. برای مثال سبزی و میوه را در بخش جا میوه یخچال(که نسبت به بخش های دیگر گرمتر است) بگذارید.

هرچه دمای روی برد یخچال فریزرهای دیجیتالی را بالاتر ببریم، یخچال فریزر گرمتر می شود؟

اگر دمای تنظیم شده بر حسب سانتیگراد تنظیم شود(واحد اندازه گیری آن سانتیگراد یا فارنهایت باشد)، هرچه دما را بالاتر تنظیم کنید، دستگاه گرمتر می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *