نمایش همه

درباره شیر ورودی ماشین لباسشویی چه میدانید؟

درباره شیر ورودی ماشین لباسشویی چه میدانید؟
چه مطالبی در مورد شیر ورودی ماشین لباسشویی می دانید؟ خیلی از افراد به هنگام خرید ماشین لباسشویی، این سوال برای آن ها مطرح می شود، آیا ماشین لباسشویی فقط نیاز به آب گرم دارد یا آب سرد؟ چرا بعضی از ماشین های لباسشویی فقط یک شیر آب ورودی دارند؟ آیا این شیر ورودی فقط برای آب گرم است یا آب سرد؟ تفاوت ماشین لباسشویی تک شیر و دو شیر چیست؟
این چنین سوالات قطعا برای خیلی ها بوجود آمده است. نکته حائز اهمیت این است که ماشین لباسشویی به آب سرد و هم آب گرم نیاز دارد ولی بعضی از خانه ها فقط یک ورودی شیر آب دارند، پس افرادی که دارای چنین شرایطی هستند، بهتر است از ماشین هایی استفاده کنند که تک شیر برای ورودی آب باشند و فقط به آب سرد نیز وصل  شوند. شاید باز برای شما این سوال پیش آید که پس آب گرم چه می شود. ؟ این چنین ماشین هایی در درون خود داری المنت هایی هستند که آب سرد را به گرم تبدیل می کنند،از معایب این چنین ماشین لباسشوهایی، مصرف زیاد برق را می توان نام برد که بسیار هزینه پرداختی را افزایش میدهد.

شیلنگ ورودی و صفحه مشبک ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی به وسیله شیلنگ به منبع آب خانگی متصل می‌شود. این شیلنگ‌ها معمولا ۱ الی ۱٫۵ متر هستند و اغلب دارای یک صفحه مشبک پلاستیکی یا سیمی هستند که در انتهای آنها قرار دارد و به شیر آب متصل می‌ گردد.

این صفحه، از ورود رسوب به شیر ورودی آب متصل به داخل شیلنگ جلوگیری می‌کند. اگر ماشین لباسشویی با آب (چه داغ و چه سرد) پر نمی‌شود، ابتدا باید مطمئن شوید که شیر آب باز باشد و شیلنگ ورودی نیز سوراخ نشده یا نشتی نداشته باشد.

سپس یک سر شلنگ را داخل یک سطل بگذارید و شیر آب را باز کنید تا مطمئن شوید که فشار آب کافی است. در صورتی که آب فشار نداشت، شیر آب را ببندید و شیلنگ را از شیر ورودی جدا کنید و صفحات مشبک انتهای شلنگ را بررسی کنید که رسوب نکرده باشد.

آن را تمیز و یا در صورت نیاز عوض کنید. اگر ماشین همچنان با آب پر نشد، باید شیر ورودی آب که پشت ماشین قرار دارد را بررسی کنید.

شیلنگ ورودی و صفحه مشبک ماشین لباسشویی

وظیفه شیر ورودی آب ماشین لباسشویی

شیر ورودی آب ماشین لباسشویی مسئول باز کردن آب سرد و گرم برای شستشو است. این شیر، دو سیم‌پیچ دارد که ورودی‌های منبع آب گرم و سرد را فعال می‌کند.

کنترل تایمر یا کنترل الکترونیکی، سلکتور چرخه دمای آب و سوئیچ فشار سطح آب، همه این موارد شیر را کنترل می‌کنند. در واقع شیر آب توسط تایمر یا کنترل الکترونیکی، سوئیچ سلکتور درجه حرارت، چرخه آب و سوئیچ سطح آب و فشار کنترل می‌شود تا مشکلی بوجود نیاید.

اگر ماشین، نه با آب گرم و نه با آب سرد پر نشود و فشار آب شیر ورودی نیز مشکلی نداشته باشد، باید مطمئن شوید که به سیم‌پیچ‌ها برق می‌رسد یا خیر.

برای انجام این کار از یک مولتی‌متر و یا ولتاژسنج استفاده کنید، و البته یک تعمیرکار مجرب بخواهید که  اینکار را انجام دهد. اگر در پایانه‌های سیم‌پیچ‌ها برق وجود داشته باشد، بنابراین مشکل از شیر است و باید عوض شود.

اما اگر پایانه‌ها برق نداشتند، باید سایر قسمت‌های موجود در مدار شیر ورودی را نیز بررسی کنید. اگر نمی‌توانید ولتاژ شیر را بررسی کنید، می‌توانید با مولتی‌متر جریان برق سیم‌پیچ‌ها را چک کنید.

اگر در سیم‌پیچ برق جریان نداشته باشد، نشان می‌دهد که مشکل از سیم‌پیچ است و از آنجایی که به صورت جدا و تکی موجود نیست باید کل سیستم شیر ورودی را عوض کنید. قبل از انجام این کار حتما دستگاه را از برق جدا کنید.

وظیفه شیر ورودی آب ماشین لباسشویی

تفاوت ماشین لباسشویی تک شیر و دو شیر

با گذر زمان ماشین لباسشویی های جدیدی با قابلیت های مختلف و منحصر به فرد طراحی و ساخته شده اند و نسبت به دستگاه های قدیمی محبوبیت بیشری دارند. شاید قصد داشته باشید که یک ماشین لباسشویی جدید خریداری کنید اما قبل از آن باید درباره ی تمامی دستگاه ها اطلاعات کسب نمایید تا مطابق با سلیقه و خواستتان دستگاه مناسب را تهیه کنید. در اینجا قصد داریم درباره ی تفاوت ماشین لباسشویی تک شیر و دو شیر توضیح دهیم، در نتیجه تا انتها همراه ما باشید و مطالب را با دقت بخوانید.

ماشین لباسشویی تک شیر

ماشین لباسشویی های تک شیر دارای یک ورودی آب هستند که این ورودی به شیر آب سرد وصل می شود ولی این موضوع مبنا بر این نیست که این مدل لباسشویی روند شست و شو لباس ها را تنها با آب سرد انجام می دهد. در محفظه ی اصلی دستگاه های تک شیر یک المنت نصب شده که این قطعه موظف است با توجه به برنامه ای که شما برای شست و شو انتخاب کرده اید آب را گرم کند. از همین رو ما به آپارتمان نشین ها و مستاجران لباسشویی های تک شیر را پیشنهاد می دهیم زیرا با استفاده از این نوع دستگاه دیگر نیازی به لوله کشی آب گرم نیست. اما ناگفته نماند که لباسشویی های تک شیر مصرف برق بالاتری دارند آن هم به خاطراینکه برای گرم کردن آب از المنت کمک می گیرند.

تفاوت ماشین لباسشویی تک شیر و دو شیر

ماشین لباسشویی های دو شیر

تفاوت ماشین لباسشویی تک شیر و دو شیر در این است که در لباسشویی های دو شیر دو ورودی آب قرار گرفته که یکی از آنها به آب گرم و دیگری به آب سرد وصل می شود. المنت در این نوع دستگاه ها نیز وجود دارد اما به طور مثال اگر برای شست و شو برنامه ای را انتخاب کرده باشید که درجه ی آن از 50 یا 60 بیشتر است، دریچه ی شیر آب گرم باز می شود و از این ورودی مقداری آب گرم تامین خواهد شد. به همین دلیل لباسشویی های دو شیر برای گرم کردن آب از المنت کمک نمی گیرند و در نتیجه علاوه بر کم شدن تایم برنامه، مصرف برق نیز کاهش می یابد. برای خرید ماشین لباسشویی های دو شیر مبلغ زیاد تری را باید پرداخت کنید از همین رو اگر شرایط لوله کشی برای آب گرم را ندارید اصلا این دستگاه را خریداری نکنید زیرا پول خود را هدر داده اید.

یکی از سوالات تکراری که کاربران همواره از ما درباره ی ماشین لباسشویی های دو شیر می پرسند این است که آیا می توان ورودی آب گرم این دستگاه را وصل نکنیم؟ همانطور که بیان کردیم دلیل طراحی دو ورودی برای این نوع لباسشویی این است که هم آب گرم و هم آب سرد را از بیرون تامین کند این گونه در حین روند شست و شو برق کمتری مصرف خواهد شد و عملکرد دستگاه بهتر خواهد بود. در نتیجه پس از خرید لباسشویی دو شیر حتما ورودی آب گرم را وصل کنید. باز هم بیان می کنیم اگر امکان لوله کشی آب گرم را ندارید از خرید این نوع دستگاه خودداری نمایید و به سراغ لباسشویی های تک شیر بروید. البته ناگفته نماند که می توانید با کمک یک رابط هر دو شلنگ ورودی آب را به یک شیر آب وصل نمایید.

چگونه برد ماشین لباسشویی خود را تعمیر یا تعویض کنیم؟

سوئیچ درب

سوئیچ درب در ماشین‌های لباسشویی، یک وسیله‌ای ایمنی است که وقتی درب باز باشد، از فعال شدن موتور جلوگیری می‌کند. در بعضی از مدل‌ها، مدار ورودی آب نیز تحت کنترل سوئیچ درب است.

اگر سوئیچ درب در این مدل ها از کار بیفتد، برق به شیر ورودی نمی‌رسد. اگر متوجه شدید که به شیر ورودی آب ماشین لباسشویی‌تان برق نمی‌رسد، سوئيچ درب را چک کنيد.

سوئیچ درب معمولا زیر صفحه اصلی و بر روی درب قرار دارد یا به شکل یک گیره متصل به درب است که هنگامی که درب بسته است، سوئیچ را فعال می‌کند.

اطمینان حاصل کنید که سوئیچ به صورت دستی فعال شده باشد و اهرم‌ها یا محرک‌ها نیز آسیب ندیده باشند. اگر سوئیچ فعال است اما برق به مدار شیر ورودی نمی‌رسد، احتمالا مشکل از سوئیچ است.

دستگاه را از برق بکشید و سیم‌های سوئیچ را جدا کنید. سپس جریان برق سوئیچ را با مولتی‌متر بررسی کنید.

سوئیچ درب

سوئیچ سلکتور و سوئیچ دمای آب

سوئیچ سلکتور یا سوئیچ دمای آب، دمای آب مورد نیاز برای بخش‌های شستشو و یا آبکشی چرخه را انتخاب می‌کند. این سوئیچ برق سیم‌پیچ صحیح را تامین می‌کند.

اگر سیم‌پیچ شیر ورودی آب برق ندارد، احتمالا سوئیچ انتخاب درجه حرارت مشکل دارد. جریان برق این سوئیچ را می‌توانید با مولتی متر امتحان کنید.

سوئیچ فشار سطح آب

سوئیچ سطح آب یک سوئیچ فعال‌کننده فشار است که بخشی از مدار دریچه ورودی آب محسوب می‌شود. این قسمت معمولا در پشت پنل کنترل قرار دارد که یک لوله گنبدی هوا یا شیلنگ آن را به وان متصل می‌کند.

در ماشین‌هایی که از کنترل الکترونیکی استفاده می‌کنند، این سوئیچ ممکن است در ناحیه چاهک زیر وان قرار داشته باشد. اگر سوئیچ خراب باشد، ممکن است برق به شیر ورودی آب نرسد.

تداوم جریان برق سوئیچ فشار را می‌توانید با مولتی‌متر امتحان کنید. ممکن است برای اینکه بفهمید کدام پایانه‌ها را باید بررسی کنید، نیاز به بررسی نمودار سیم کشی داشته باشید. قبل از انجام این کار، باید دستگاه را از برق جدا کنید.

سوئیچ فشار سطح آب

تایمر و کنترل الکترونیکی

تایمر یا کنترل الکترونیکی به این منظور استفاده می‌شوند که مشخص شود به شیر ورودی آب، برق می‌رسد یا خیر. تایمر مکانیکی، مجموعه‌ای از اتصالات الکتریکی دارد که توسط یک موتور کوچک کار می‌کنند.

در طول چرخه شستشو، پر شدن و تخلیه، این قسمت اتصالات برق مدار دریچه ورودی آب را تامین می‌کند. برای بررسی تداوم جریان برق این اتصالات، می‌توانید از مولتی‌متر استفاده کنید.

در مدل‌هایی که کنترل الکترونیکی دارند، باید با استفاده از نقشه مدار الکتریکی، تعیین کنید که کدام سیم‌ها ولتاژ مدار را تامین می‌کنند، سپس ولتاژ را هنگام پر شدن ماشین با آب بررسی کنید.

آیا اتصال آب گرم به ماشین لباسشویی الزامی است؟

اگر ماشین شما دارای یک ورودی و تک شیر باشد، خود ماشین آب سرد را به آب گرم تبدیل می کند، حال اگر، ماشین لباسشویی شما دارای دو ورودی شیر آب باشد، باید به هر دو آب سرد و گرم نیز وصل شود. اگر لباسشویی خریده اید که دو شیر ورودی دارد، ولی شما یک شیر آب سرد دارید و این امکان هم وجود ندارد که لوله کشی آب گرم را انجام دهید؛ می توانید با تهیه  یک رابط مخصوص اتصال شیلنگ به شیر آب مانند عکس زیر، این مشکل را برطرف نمایید. با این کار هزینه مصرف برق شما هم کاهش پیدا کرده و فشار کمتری به ماشین لباسشویی شما وارد می شود.

تولید کنندگان ماشین لباسشویی ادعا کرده اند که استفاده از آب گرم باعث می شود تا دستگاه برای گرم کردن آب، کمتر از المنت کمک بگیرد و در نتیجه علاوه بر کم شدن تایم برنامه، مصرف برق نیز کاهش می یابد. اما برخی از افراد می گویند آب گرم مضرات بسیار زیادی دارد که در ادامه دوتا از آنها را برایتان بیان خواهیم کرد. در آخر خودتان باید تصمیم بگیرید که با توجه به معایب و فواید آب گرم، از آن استفاده کنید یا خیر.

آیا اتصال آب گرم به ماشین لباسشویی الزامی است؟

آلودگی گرمایی

یکی از آلودگی های جدی و خطرناک کره ی زمین، آلودگی گرمایی است. شاید برایتان عجیب و غیر واقعی باشد اما بیش از 75 درصد آلودگی زیست محیطی به خاطر استفاده از آب داغ برای شست و شوی لباس ها با لباسشویی است.

خراب شدن لباس ها

شاید آب گرم برای دستگاه ضرر نداشته باشد اما به لباس هایتان آسیب وارد می کند به طور مثال رنگشان زودتر از بین می رود و یا  سریع تر پوسیده می شوند. استفاده از آب گرم آن هم زمانی که لباستان آغشته به خون است باعث استحکام بیشتر لکه می شود و در نتیجه پاک کرد آن سخت تر خواهد بود. از همین رو توصیه می کنیم فقط در شرایط ضروری از آب داغ استفاده نمایید.

جمع بندی

ماشین لباسشویی از پرکاربردترین دستگاه هایی هستند که شاید در روز چندین بار از آنها استفاده می کنید. حدود 60 درصد مردم برای شست و شوی لباس ها با لباسشویی از آب گرم استفاده می کنند که این یکی از بدترین عادت هایی است که معایب بسیار زیادی دارد به طور مثال برای محیط زیست بسیار خطرناک می باشد. یکی از رایج ترین سوالاتی که کاربران از ما میپرسند این است که آیا آب گرم برای ماشین لباسشویی ضرر دارد؟ نمی توان با قاطعیت به این سوال جواب داد اما با مطالعه کامل مطالب بالا می توانید اطلاعات خلاصه ای شیر ورودی ماشین لباسشویی و همچنین مزایا و معایب استفاده از آب گرم برای لباسشویی بدانید.

بهتر است تعمیر ماشین لباسشویی وستینگهاوس را یک تعمیرکار حرفه‌ای نمایندگی وستینگهاوس انجام دهد یا اگر نیاز به خدمات دیگر ماشین لباسشویی داشتید، با شماره 22225007-021 تماس حاصل فرمایید.

4 دیدگاه ها

  1. محمد گفت:

    باسلام.ماشین لباسشویی ما ایندزیت است که دو ورودی آب دارد آب گرم و آب سرد وما در آشپزخانه هم لوله آب گرم داریم و هم لوله آب سرد.ماشین لباسشویی دو شیربرقی ورودی دارد یکی شیر برقی تک و دیگری شیربرقی دوقلو.سوال حقیر این است که شیربرقی دوقلو به آب گرم وصل می شود یا به آب سرد؟

  2. رضادلجوان گفت:

    یکی از مهمترین عاملی که موجب خراب شدن قطعات لباسشویی میشود فشار آب است، متآسفانه بعضی بانوان فقط به فکر فرو بردن لباسهای کثیف به داخل لباسشویی و انتظار شستن بی قیدو شرط لباسها هستند و به این نکته توجه ندارند که بایستی قبل از روشن کردن لبایشویی، از شدت فشار آب در حد کافی اطمینان حاصل کنند، و اگر در بعضی منازل فشار آب کم بود در ساعات و مواقع پرفشار لباسشویی را،روشن کنند
    ۲- اگر در مواقعیکه لباسشویی روشن است و احساس می کنید تماس دست شما با برق گرفتگی همراه است در این صورت خطر در کمین است و بایستی حتما یا دوشاخه برق لباسشویی را از برق بکشید و برعکس به پریز برق وصل کنید تا جای فاز برق و نول عوض شود و حتما در اسرع وقت از یک برقکار یا تعمیر کننده بخواهید این مشکل را حل کند و برقکار یک سیم زرد رنگ را، به اباسشویی وصل خواهد کرد تا برق گرفتگی نداشته باشد
    ۳- سومین مورد اینکه برای بقای بیشتر لباسشویی، در هنگام جابجایی از یک منزل به منزل دیگر ، حتما درب بالایی لباسشویی را، در آورده و اهرم نگه دارنده سیمانی را ببندید تا لاستیکهای لباسشویی، پاره نشود، و در صورت تکانها و خم کردن لباسشویی موقع حمل آن، سنگینی وزنه سیمانی که تعادل گردش داخلی را، به عهده دارد موجب پاره شدن لاستیک جلو درب شده و در موقع شستن لباسها، آب و پساب از درب آن به بیرون ریخته خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *